27 november 2018

Cornelis van der Giessen in de Sint Anthoniepolder

Sint Anthoniepolder
Al vaker heb ik geschreven over de ontbrekende 18e-eeuwse doopboeken van de Sint Anthoniepolder en 's-Gravendeel, plaatsen waar ik veel voorouders heb. Zo bevindt zich onder mijn voorouders van vader's zijde een Cornelis van der Giessen, die is overleden op 28-9-1798 in de Sint Anthoniepolder. Hij was getrouwd met Barber Cornelisse van Arkel, die aldaar op 21-2-1771 is overleden. Zij hadden i.e.g. zonen met de naam Arij, Cornelis en Pieter en hoogstwaarschijnlijk dochters met de namen Neeltje en Cornelia. Barber is hoogstwaarschijnlijk een dochter van Cornelis Cornelisz. van Erkel en Cornelia Pieters van Roon, die op 19-9-1710 in 's-Gravendeel impost betaalden om te trouwen.

Van familie van Cornelis van der Giessen kon ik aanvankelijk echter geen spoor vinden. Er leefden diverse mannen met die naam in die omgeving in de 18e eeuw. Enige tijd geleden vond ik echter een acte, waarin een vermelding werd gemaakt van een broer van Cornelis met patroniem.

Sint-Anthoniepolder, 22-6-1775:
Cornelis Cornelisz. van der Giesen, weduwnaar van Barber Cornelisdr. van Arkel, wonende binnen deze jurisdictie, verklaarde te revoceren alle voorgaande akten van voogdij en verklaarde te nomineren tot voogden over zijn na te laten minderjarige kinderen en erfgenamen zijn broeder Arij Cornelisz. van der Giesen en zijn zwager Cornelis Cornelisz. van Erkel.
De vader van mijn Cornelis van der Giessen heette dus ook Cornelis. Daarop ben ik in mijn genealogie bestand gaan zoeken, want ik verzamel al jaren alle mogelijke personen in de Sint Anthoniepolder en 's-Gravendeel. Zo vond ik een Cornelis Ariense van der Giessen, gehuwd met Neeltje Cornelisse Visser. Zij zijn waarschijnlijk de ouders van Arie, Grietje, (mijn) Cornelis, Bastiaan en Jan van der Giessen. Mijn Cornelis heeft dan zijn dochter Neeltje naar zijn moeder vernoemd.
Neeltje Cornelisse Visser is waarschijnlijk een dochter van Cornelis Gerritz Visser en Griettien Jans van de Merwe, die op 3-5-1682 in Dubbeldam zijn getrouwd met attestatie van Strijen. Griettien is een dochter van Jan Huijgen van de Merwe en Pieterken Jacobs, die via hun zoon Cornelis van de Merwe (±1656-1742) al voorouders van mij waren.

Met Cornelis Ariense van der Giessen ben ik één generatie opgeschoven, maar daar zit ik ook meteen alweer vast. Er was in de 17e eeuw in 's-Gravendeel een Arie Cornelisse de Jongere van der Giessen, maar diens zoon uit een derde huwelijk werd te laat geboren om mijn Cornelis te kunnen zijn. En Arie's broer Arie Cornelisse de Oudere vertrok naar Indonesië. 

1 opmerking:

  1. Lees ook "De dochters van 18e-eeuwse Cornelis Cornelisz van Erkel" in de S.A.P.:
    http://genealogiebos.blogspot.com/2019/02/de-dochters-van-18e-eeuwse-cornelis.html

    BeantwoordenVerwijderen

Heb je aanvullingen of opmerkingen?