19 februari 2018

Zoeken in WieWasWie bij veel spellingsvarianten

Lang heb ik de overlijdensdatum niet kunnen vinden van de weduwe van Willem Houweling (1773-1858). Haar achternaam wordt verschillend gespeld als Vermolen of Vermeulen, dus ook Van der Meulen en alle varianten daarop zouden mogelijk kunnen zijn. Haar voornaam wordt ook verschillend gespeld als Lamberta, Bartha en Bartje. In WieWasWie.nl kun je niet met sterretjes zoeken, dus had ik al allerlei begin varianten geprobeerd in de periode 1858-1875, het jaar van het overlijden van haar man tot 100 jaar na haar geboorte, maar dat had nooit resultaat opgeleverd.

Toen kreeg ik het goede idee om te zoeken met links haar moeder, die een relatief eenvoudige naam heeft, en rechts het begin van Bartje's meest gebruikte voornaam en zo had ik eindelijk resultaat.


Bij haar overlijden werd zij Bartje “Voormolen” genoemd en haar man Willem “van Houwelingen”. Zij is gewoon in hun woonplaats Streefkerk overleden op 31-7-1869. Extra interessant aan de vondst is dat Bartje maar liefst 94 jaar oud werd! Daarmee is zij mijn op één na oudste voormoeder. Haar vader Klaas IJsbrandsz Vermeulen (1741-1831) was al 90 jaar oud geworden. Helaas lijken die sterke genen in latere generaties verloren te zijn gegaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Heb je aanvullingen of opmerkingen?