5 augustus 2022

De naam Jannigje onder mijn voormoeders - een korte vernoemingsreeks

Mijn doopnaam is Jannigje Nelly Willy. Mijn roepnaam is Joan. Ik heb het altijd een vreemde combinatie gevonden, maar mijn moeder heeft nu eenmaal ooit zo besloten.

Jannigje ("Jansje") Klootwijk
(1906-1965)
  1. Mijn eerste naam, Jannigje, is een vernoeming van mijn vader's moeder, Jannigje Klootwijk (1906-1965), die acht maanden voor mijn geboorte aan darmkanker was overleden. Haar roepnaam was Jansje
  2. Mijn tweede naam, Nelly, is een vernoeming naar een andere overledene, mijn moeder's oudste zus, Pieternella de Jong (1917-1960), roepnaam Nel, die altijd goed voor haar jongste zusjes had gezorgd. Als hulp in de huishouding had zij als tiener tuberculose opgelopen en daarna een zwakke gezondheid gehouden en niet oud geworden. 
  3. Mijn derde doopnaam, Willy, is een vernoeming van mijn moeder's moeder.
Mijn oma, Jannigje Klootwijk, is weer vernoemd naar haar oma, Jannigje van Houweling (1857-1936), die getrouwd was met haar neef Genis Brand (1857-1930): Jannigje's moeder, Maria Aaldijk (1821-1898), was een volle zus van Genis' moeder, Adriana Aaldijk (1832-1874).

Handtekeningen van o.a. Jannigje van Houweling (1857-1936)

Jannigje van Houweling was het tiende van twaalf kinderen en dus is het onduidelijk naar wie zij kan zijn vernoemd. Een mogelijke kandidaat was een zus van Maria en Adriana: Jannigje Aaldijk (1827-1868). Deze Jannigje was de vierde van zes kinderen (voor zover mij bekend) en kan ook weer vernoemd zijn naar een tante van moeder's zijde, Jannigje Schoonderwoerd (1794-1822), die de zesde was van zeven kinderen. Verder terug kan ik geen verdere Jannigjes vinden in die tak.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Heb je aanvullingen of opmerkingen?