31 december 2020

2020 was een uitzonderlijk jaar

Het jaar 2020 is er één dat we niet snel zullen vergeten. Dit jaar ben ik alleen voor de noodzakelijke aankopen (in de supermarkt en de drogisterij) naar fysieke winkels geweest, want ik wil niet het risico lopen om mijn hoogbejaarde ouders te besmetten. Verder heb ik T-shirts en nachtponnen op Internet besteld en let ik ook op mijn lijn, opdat ik in mijn broeken blijf passen. Hierdoor kon ik meer tijd thuis door brengen – ik ben arbeidsongeschikt - en dus ook meer tijd besteden aan mijn genealogie hobby.

Sinds half februari vorig jaar heb ik meer dan 400 nieuwe voorouders gevonden (waarvan i.i.g. iets bekend is). Met name in de 12e generatie (16e-17e eeuw) had ik begin 2020 nog 780 voorouders en heb ik er inmiddels 811. In de generaties daarboven neemt het aantal voorouders weer af. Het percentage voorouders in de 10e generatie (1600-1750) is bij mij al jaren 79,7%.
Mijn eerste blog post dateert van oktober 2012. Deze blog bestaat dus al 8 jaar. Een opvallend populaire blog post in 2020 (met 223 bezoeken) is een blog post uit 2014 met het verhaal van Jansje Verhoog (1810-84), die door haar echtgenoot werd verlaten. Verder is mijn blog post over ziektes in de 19e eeuw al jaren populair (met 1260 bezoeken in 2020).

Eén van de mooie vondsten dit jaar waren de voorouders van Arij Hendrikze de Koning rond 1700 in Zwijndrecht. Nadat ik zelf zijn – lang verborgen gebleven – ouders had gevonden en ook zijn grootouders van moeder’s zijde, kon ik haar grootmoeder aansluiten bij een publicatie over de familie Zangers, die afstamt van de 15e-eeuwse Willem Jansz. Stouten.

Wat ik zelf ook een mooie, recente vondst vind (al is die al uit 2019), is dat mijn overgrootvader Adriaan de Jong (1850-99) in 1867 voor het kantongerecht te Waalwijk werd gedaagd wegens het spelen met en om geld op de openbare straat. Hij had toen een gezonde kleur, blauwe ogen en zijn haar en wenkbrauwen waren blond. Op de enige foto, die ik van hem heb, heeft hij donker haar, maar mijn moeder vertelt ook altijd dat zij in haar jeugd blond wèl was, dus dat kan ze dan van hem hebben.
Een andere favoriete vonst is dat mijn voorvader Arie de Sterke(1796-1892) mee ging met de Russische veldtocht van Napoleon, daarna deel nam aan de Slag bij Waterloo tegen Napoleon en op zijn oude dag daarvoor een lintje ontving. En Perry Roos heeft inmiddels ook nog een pentekening van Arie (links) gevonden.

Mijn genealogische onderzoek ben ik ooit   ̶   waarschijnlijk in de winter van 2002-2003   ̶   begonnen met hulp van Annee Bos bij het Streekmuseum Hoeksche Waard. Bij zijn oudere generaties van onze familie Bos, kon ik mijn tak aansluiten. Verder ben ik al jaren een “fan” van de artikelen van de heer K.J. Slijkerman. Inmiddels ben ik ook “fan” geworden van de artikelen van de heer B. de Keijzer. Ook ben ik de Hollandse Vereniging voor Genealogie “Ons Voorgeslacht” dankbaar voor het dit jaar online zetten van de Utrechtse parentelen. Hoewel de meeste van mijn voorouders woonden in Zuid-Holland-Zuid en de Langstraat, is het aantal in Utrecht wonende voorouders inmiddels ook noemenswaardig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Heb je aanvullingen of opmerkingen?