20 oktober 2016

Wie zijn de ouders van Pieter van Kooten (†1809)?!

In 1786 in Numansdorp trouwde Heijndrina van Kooten met mijn oudgrootvader Leendert Cente Bos (1755-1830). Heijndrina was gedoopt op 17-2-1764 in Den Briel als oudste dochter van Pieter van Kooten en Hadewij van der Straten (1738-1803). Dat paar liet in 1766 een zoon Frans dopen in Schoonhoven. Vervolgens lieten zij de kinderen Willem, Frans en Ida in de periode 1770-76 dopen in Dordrecht. Tenslotte lieten zij op 29-10-1780 in Puttershoek nog een dochter Cornelia dopen. Pieter en Hadewij zijn dus een aantal maal verhuisd.

Hadewij stamde uit de Dordrechtse slagersfamilie Van der Straten. Zo werd haar vader Frans van der Straten (1705-1760) in 1723 in Dordrecht opgenomen in het vleeschhouwersgilde. Haar man, Pieter van Kooten, leverde in het voorjaar van 1763 in Den Briel vlees voor een rouwmaal. Hadewij's moeder was Ida Baars, die getuige was bij Hadewij's ondertrouw en bij een aantal dopen van haar kinderen. Bovengenoemde Heijndrina van Kooten kan dus naar een familielid van Pieter van Kooten zijn vernoemd.

Een mutueel testament van Pieter van der Kooten en Hadewij van der Straten, echtelieden wonende in Den Briel en gegoed beneden de 2000 gld., werd opgemaakt voor notaris Hendrik Kruijne op 12-2-1763. De langstlevende moest de kinderen opvoeden tot mondigen dage of eerder huwelijk en dan aan elk 2 zilveren ducatons uitkeren . De langstlevende werd voogd of voogdes met uitsluiting van de weeskamer. Getuige was ene Adolph Nieuwhuijs.

Ondertrouwinschrijving op 8-8-1762 in Dordrecht van Pieter van Kooten en Hadewij vander Straeten.

Waar   Pieter van Kooten  vandaan kwam is onduidelijk. Op basis van de ondertrouwinschrijving (hierboven) dacht ik eerst aan 's-Gravenhage, maar later realiseerde ik me dat ook Princenhage bij Breda een kans maakte. Echter, noch in 's-Gravenhage, noch in Princenhage kan ik rond 1735 in de doop- of trouwboeken een Willem of Pieter van Kooten vinden.

De huwelijksinschrijving van Pieter van Kooten en Hadewij van der Straeten op 22-8-1762 in Dordrecht heb ik ook kunnen vinden bij FamilySearch (hieronder). Daarin staat "Pieter van Kooten, j.m., geboren te 's-Gravenhagen, woont in de Wijnstraat bij de Nieuwbrug". Zijn vader, Willem van Kooten, had schriftelijk toestemming gegeven voor het huwelijk, dus waarschijnlijk woonde hij niet in de buurt. Ik hoopte maar dat de doopboeken van 's-Gravenhage nog eens beter toegankelijk gemaakt zouden worden, opdat ik daar eens gemakkelijker in zou kunnen zoeken. Tot nog toe was het zoeken naar een speld in een hooiberg.

Huwelijksinschrijving van 22-8-1762 in Dordrecht van Pieter van Kooten en Hadewij van der Straeten.

Deze week had ik echter een mogelijke doorbraak. In de doopboeken van Delft (dichtbij 's-Gravenhage) vond ik op 18-3-1735 de doop van Petrus, zoon van Wilhelmus van Kooten en Hen(d)rina Verhagen met getuige Petrus van Kooten. Dat zijn ouders die qua namen perfect aansluiten bij de oudste dochter en tweede zoon van mijn Pieter van Kooten en het geboortejaar past ook mooi: Pieter was dan 27 jaar oud bij zijn huwelijk en ruim 3 jaar ouder dan zijn bruid.
Willem van Kooten en Hendrina Verhagen gingen in ondertrouw op 29-5-1728 in Delft; hij was j.m. op de Voorstraat, zij was j.d. buijten de Koepoort. Hun oudste kinderen heetten Wilhelmus (Willem), Antonius en Maria.

Ondertrouwinschrijving van Willem van Koten en Hendrina Verhage.

Ik heb geen keihard bewijs dat ik nu de juiste ouders van Pieter heb gevonden, maar tot het tegendeel bewezen is, vind ik ze zeker aannemelijk. Voor meer informatie over Pieter van Kooten en zijn ouders hou ik me aanbevolen!

Meer over de kinderen van Pieter van Kooten en Hadewij van der Straeten vind je hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Heb je aanvullingen of opmerkingen?