30 oktober 2023

Mijn "genealogie onderzoek systeem", 20 jaar puzzelen en 11 jaar bloggen

Voor voorouderonderzoek gebruik ik het gratis Nederlandstalige programma Aldfaer. Volgens het programma heb ik de eerste personen ingevoerd op 25 januari 2003. Toendertijd was ik nog helemaal gezond en ging ik naar archieven toe om onderzoek te doen. Tegenwoordig zijn gelukkig heel veel originele bronnen, transcripties en artikelen op Internet beschikbaar.

Met deze blog ben ik begonnen op 30 oktober 2012 – vandaag 11 jaar geleden. Sinds ik als kind heb leren schrijven, zit ik stukjes te schrijven. Zo begon ik ook met deze blog over mensen of aktes die me opvallen tijdens mijn onderzoek.

Dit jaar, 2023, ben ik ook bezig geweest met het uitzoeken van de voorouders van een vriendin, wier oom met mijn tante was getrouwd. Zij bleek – net als ik – veel voorouders te hebben in het zuiden van Zuid-Holland en het westen van Noord-Brabant. Af en toe resulteerde dat onderzoek in wat bijvangst in de vorm van kleine aanvullingen bij enkele van mijn eigen voorouders.

Verder heb ik tijdens dit onderzoek een systeem ontwikkeld om beter overzicht te houden bij het onderzoek. Bij Aldfaer heb ik weliswaar een rapport “voorouders zonder voorouders” die me een lijst geeft met nog verder uit te zoeken voorouders, maar ik had toch wat behoefte aan meer systematiek. Vooral omdat mijn geheugen niet zo goed meer is.

De eerste verbetering was dat ik, als ik bij een bepaalde voorouder vast kom te zitten, ik het interne veld “Code” bij Aldfaer voorzie van de tekst “BRICK-WALL” (zie het plaatje hieronder)*. Wanneer er later nieuwe bronnen beschikbaar komen van het gebied waar zo’n voorouder woonde – of mocht ik me een keer erg vervelen - dan kan ik daar weer eens naar kijken.

Het tweede onderdeel van mijn nieuwe “genealogie onderzoek systeem” is dat ik nu bijhoud wat ik nog moet onderzoeken. Wanneer ik van een persoon de ouders heb gevonden en ik, bijvoorbeeld, eerst verder wil gaan zoeken naar voorouders van de vader, dan 'zet' ik het interne veld “Code” van de moeder op “TO-DO”. Wanneer ik de ouders van de vader heb, doe ik weer hetzelfde. Wanneer ik dan een voorouder vindt, waarmee ik vast kom te zitten, dan krijgt die weer een “BRICK-WALL” en zoek ik naar een voorouder met intern veld “TO-DO” om mee verder te gaan zoeken tot aan de volgende “BRICK-WALL”.

Het internet veld "Code" zit bij het programma Aldfaer links van het geslacht van de persoon.

Op deze manier kan ik ook “TO-DO” voorouders zoeken in een bepaalde woonplaats om die eerst allemaal uit te zoeken in een bepaalde subverzameling van bronnen - voor ik verder ga met voorouders in een andere woonplaats met weer andere bronnen.

* Dit interne veld “Code” van Aldfaer is puur voor eigen gebruik. Het programma heeft zelf een ander “Intern Nummer” waarmee het personen uniek identificeert.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Heb je aanvullingen of opmerkingen?