22 december 2012

Wie waren de grootouders van Oetje Munter?

Van Pieter Bastiaansz Munter, wiens begrafenis werd aangegeven op den 16e Julij 1748 in De Mijl op het Eiland van Dordrecht, zoek ik de ouders en daarmee de aansluiting met de rest van de familie Munter. 
Pieter Bastiaansz was op 12-5-1720 in Dubbeldam gehuwd met Teuntje Anthonisse Duijser en kreeg de volgende kinderen: Oetje, Bastiaan (2x), Anthonij, Aart, Trijntje, Jannetje en Lena. Teuntje was gedoopt op 13-1-1691 in Dordrecht als dochter van Anthonie Michielse Duijser (1658-1736) en Leena Dirxe Sevenhuijsen. Pieter's oudste dochter Oetje zou dus naar zijn moeder vernoemd kunnen zijn. 
De kerk van Dubbeldam
Mogelijk is Bastiaan Andriesz Munter (1670-1713), die in 1703 in Dubbeldam trouwde met Maaijke Jurriens Bijsterveld (±1678-1753), eerder gehuwd geweest en was Pieter een voorzoon. Echter, ook in Charlois en Rhoon komen Munters voor met de voornamen Pieter en Bastiaan. Zo werd in Charlois op 12-4-1676 een Pieter Bastiaans Munter gedoopt, die in 1702 in Heenvliet trouwde met Zijtje Bastiaanse en met haar de kinderen Bastiaan en Elisabeth liet dopen in 1708 en 1714, die beiden rond 1750 in Charlois trouwden. 

Heeft iemand aanvullende informatie gevonden die kan wijzen in de richting van de voorouders van deze Pieter Munter?
Zie ook mijn blogpost over Bastiaan Pieters Munter.

3 opmerkingen:

  1. In mijn genealogie Vermaat heb ik een AAltje Bastiaansdr Munter, op 29-8-1677 gedoopt in Charlois, dochter van Bastiaan Pietersz Munter en Sijttje Doennen (zie http://www.genealogieonline.nl/het-geslacht-vermaat/I2807.php).
    Heb je een trouwinschrijving van Pieter Bastiaansz in Dubbeldam?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De trouwinschrijvingen in Dubbeldam rond 1720 vermelden alleen maar namen en datums, geen plaats van herkomst, geen evt. eerdere echtgenoten/s.

      Verwijderen
  2. Beste Peter,

    Die Aaltje Bastiaansdr Munter, op 29-8-1677 gedoopt in Charlois, dochter van Bastiaan Pietersz Munter en Sijtje Doenen, heb ik idd. ook in mijn bestand. Haar broer Pieter Bastiaanse trouwde op 3-12-1702 in Heenvliet met de ald. gedoopte Zijtje Bastiaense en kreeg met haar kinderen in de periode ca. 1705-1714. Zijtje zou na >26/01/1716 zijn overleden.

    De originele trouwacte van Pieter en Teuntje op 12/05/1720 in Dubbeldam heb ik idd. nooit gezien, dus ik weet niet of deze Pieter eerder gehuwd was.

    Met vriendelijke groet,
    Joan Bos

    BeantwoordenVerwijderen